Månedens mødested: ”Vi skaber unikke universer”

Messe C er lig med rummelige haller, der altid byder på unikke oplevelser og fleksible løsninger. Folkene bag bryster sig af at have License to thrill og står altid klar til at skabe rammer, der skal overraske og inspirere. Vi ringede til direktør Grete Højgaard for at høre mere om de historiske haller i Danmarks knudepunkt, Fredericia.

”Vores historie er med os på alle måder. Vi laver stadig det samme, som man gjorde for 100 år siden; bringer folk sammen til store oplevelser, mere viden og forretning. Vi skaber noget særligt på den måde.

Der hvor vi forandrer os er, at der er mere storytelling og færre produkter. Det vigtige for vores udstillere er, at få fortalt historien om, hvem de er som virksomhed; brandingen, fortællingen og netværket. Dét der foregår mellem de besøgende og udstilleren – man kan måske kalde det storyliving. Dét skaber forretning og udvikling.

Mødet i centrum

Det at lave messe, event og konference er smeltet sammen – alle tre dele er næsten altid tilstede i dag. Kigger vi tilbage, så er den mest markante ændring i vores arbejde dog kommet med internettet. Tidligere så man altid de store nyheder på messen. I dag har man set det hele på nettet, inden man kommer på messen. Så nu er det snarere mødet og netværket, der er i højsædet.

Menneskers møde foregår til alle tider – både på nettet og i det virkelige liv. Det ene erstatter ikke det andet. I dag mødes man måske bare først på nettet og så på messen. Derfor tænker vi også meget over, hvordan vi skal være til stede på nettet og selvfølgelig også, hvordan vi skal håndtere hele spørgsmålet om digitalisering.

“Vi bliver dygtigere, stærkere og bedre sammen.”

Vi skaber unikke oplevelser med udgangspunkt i den enkelte konference og virksomheden bag. Vi gør os umage med at fortælle baglæns og finde ud af, hvad der er vigtigt for dem, og hvad der er essensen af eventen. Det vigtige er, at kunderne kan kende sig selv i det unikke univers, vi skaber for dem.

Samarbejde og formidling

Tiltrækningen af internationale konferencer betyder rigtig meget for os. Det betyder, at vi kan præsentere vores område for gæster fra den store verden. Det betyder noget både for den danske eksport, men i den grad også for forskningen, at verden har øje på, hvad vi udvikler og finder frem til her i Danmark. Eksempelvis har NutriFair og Bioenergimessen LSBL2 i januar mange kunder fra den store verden.

Fx er biogas noget, vi gerne vil være med til at slå på tromme for. Vi vil gerne være med til at fortælle, hvor langt fremme vi er på det område. Her er Jens Bo Holm-Nielsen en god fortælling (red. ambassadør for Inspiring Denmark og forsker ved Aalborg Universitet – læs om ham her). Det giver os en sikkerhed for at viderebringe den rigtige viden, når vi samarbejder med ham.

Som messearrangør er det også en af vores opgaver, når vi kender en aktuel problemstilling i en branche, at vi må se ud i verden og finde dem, der vil være med til at debattere og finde frem til svaret sammen.

Netværket Inspiring Denmark

Jeg synes, det er vigtigt, at vi som destination er samlet om arbejdet med de internationale konferencer. Det er ikke noget, de enkelte byer i regionen kan selv. De enkelte byer er ikke kendt i udlandet. Derfor må vi samarbejde om brandingen.

Jeg tror på, at der er en fantastisk energi i samarbejdet. Vi er sådan set tre parter med en fælles interesse. Der er ambassadørerne. De står på mål for en kongres inden for deres felt og skal fortælle verden, at her i Region Syd gør vi det rigtig godt. Så er der byerne, der måske har klyngesamarbejde eller bare en enkelt fremtrædende virksomhed inden for det samme område, og på den måde får byen rigtig meget ud af at få sig brandet sådan, at internationale erhvervsturister får øje på os. Endelig er der konferencestederne, der har stor glæde af at blive profileret som internationalt konferencested.

For alle parter, er der rigtig god økonomi i det, hvis vi griber det rigtigt an, og derfor er grundessensen, at det er interessant for alle parter. Vi bliver dygtigere, stærkere og bedre sammen.”

Hallernes historie begyndte i september 1913 i Eksercerhuset i Fredericia med et såkaldt købestævne. Dette ledte til stiftelsen af Fonden Dansk Købestævne, der i 1916 åbnede en reel udstillingsbygning på Prins Christians Bastion.

Efter at være blevet udvidet ad flere omgange opførte fonden i 1976 en ny messehal på 12.0000 m2 på Vestre Ringvej. En hal der siden har haft vokseværk og i dag tæller hele 33.000 m2.