Rettidig omhu gør en god konference

Dannie Kjeldgaard og Institut for Marketing og Management på SDU var i juni værter for den årlige internationale konference Consumer Culture Theory Conference. Han giver her sine gode råd til en vellykket konference.

En stor succes og en rigtig god konference. Så kort opsummerer Dannie Kjeldgaard oplevelsen af at stå som vært for godt 300 af verdens førende eksperter inden for forbrugeradfærd ved Consumer Culture Theory Conference i Odeon i slutningen af juni i år.

“Vi fandt ud af, at Odense er rigtig god by at holde konference i. Folk var meget betaget af Odeon og det faktum, at det lå inde midt I byen og ikke ude i et konferenceområde langt væk fra centrum,” forklarer Dannie Kjeldgaard.

Godt samarbejde
En anden – og mindst lige så væsentlig – oplevelse var at se, hvordan de forskellige instanser formåede at arbejde godt sammen.

“Der er jo mange aktører på banen til sådan en konference. Der er fx selve konferencestedet, konferencearrangørerne og kommunen, som står for en velkomsreception. Og det hele spillede bare,” siger han.

Hvad der rent fagligt bliver udfaldet af konferencen, er endnu for tidligt at sige. Men der laves – som vanligt – en bog med de forskellige bidrag på konferencen, som alle deltagere modtager.

Dannies tre gode råd til kommende værter

  1. Sørg for at komme tidligt i gang med at arrangere konferencen og læg en plan, der nøje beskriver, hvornår hvad skal ordnes.
  2. Det er en stor fordel at have en “edderkop” – eller projektleder – der kan holde overblikket og sørge for at binde alle aktører sammen.
  3. Vær opmærksom på, at jo større konference du planlægger, desto sværere bliver det at holde deltagerprisen nede. Når en konference kommer op på en vis størrelse, kan den ikke længere afvikles på universitetet, men skal i stedet holdes i lejede lokaler med catering på, og det presser prisen op og fjerner oplevelsen af en konference i “græsrodsånd”.